Dzisiejszy artykuł zainspirowany został moimi ostatnimi doświadczeniami. Z racji tego, że w branży weselnej jestem od ponad 10 lat i zorganizowałam ponad 350 wesel, mam poczucie, że potrafię doradzać w zakresie wyboru podwykonawców. Wiem także na co zwrócić uwagę przy podpisaniu umowy.
Na co zwracam uwagę przy wyborze podwykonawców?
- Doświadczenie i umiejętności
Najważniejsze dla mnie jest doświadczenie oraz umiejętności. To oczywiście bardzo naturalne, bo doświadczony DJ wie jak zachęcić gości do zabawy, doświadczony fotograf zrobi piękne zdjęcia mimo kiepskiego oświetlenia a doświadczony cukiernik przygotuje taki tort, który będzie pięknie wyglądał, dobrze smakował i nie zapadnie się nawet jak będzie serwowany po północy!
- Kontakt z podwykonawcą
Jakiś czas temu zrobiłam ankietę na IG i zapytałam co Was najbardziej irytuje przy organizacji wesela. Znaczna większość z Was odpowiedziała „kontakt i czekanie na odpowiedzi od podwykonawców”. Podpisuję się pod tym w 100%. Nie lubię gdy nie mam z kimś kontaktu, gdy na odpowiedz muszę czekać po kilka dni, nie wspominając o sytuacjach, że w ogóle odpowiedzi nie dostaję. Niestety takie rzeczy zdarzają się i to wbrew pozorom bardzo często. (Oczywiście rozumiem różne losowe sytuację, ale mam wrażenie, że branże weselną dotykają je nazbyt często 😉
- To samo flow
Dobrze jest nadawać na tej samej fali. W końcu z danymi osobami będziecie pracować w najważniejszym dla Was dniu. Dobrze jest więc gdy osiągacie swego rodzaju porozumienie
- Cena
Oczywiście wesele to droga sprawa i zawsze powinniśmy działać w ramach zaplanowanego budżetu. Dlatego cena zawsze ma znaczenie. Jednak pamiętajcie, że doświadczenie i umiejętności nie równają się najniższej cenie.
Na co warto zwracać uwagę przy kontakcie z podwykonawcą?
- Strona www. Nie do przyjęcia dla mnie jest fakt, że ktoś nie ma własnej strony.
- Profile w mediach społecznościowych. To jest miejsce gdzie ludzie mogą wyrażać swoje opinie, oceny. Dla mnie podstawa!
- Opinie. Tu oczywiście warto zachować czujność. Często osoby zadowolone nie wyrażają swoich opinii, za to sfrustrowane się nie oszczędzają w tym zakresie.
Na co warto zwracać uwagę przy podpisaniu umowy z podwykonawcą?
Nie jestem prawnikiem, ale umów dużo widziałam i są takie, które od razu budzą we mnie spore wątpliwości. Poniżej zostawiam 7 punktów, które wg mnie każda umowa powinna zawierać
- Dane Zleceniodawcy i Zleceniobiorcy. Oczywiście Was bardziej interesują dane zleceniobiorcy czyli Waszego podwykonawcy. Takie dane powinny zawierać nazwę, adres, Nip. Brak działalności jest dla mnie równoznaczny z nie podpisaniem umowy.
- Miejsce, datę i godziny wykonania usługi.
- Przedmiot umowy, czyli to co Wy zlecacie Zleceniobiorcy a co Zleceniobiorca zobowiązuje się zrealizować
- Cena usługi. Umowy związane z weselem podpisuje się zazwyczaj z odległym terminem realizacji. Naturalne jest, że cena może ulec zmianie w tym okresie, dlatego konieczny jest albo zapis o gwarancji ceny albo informacja do jakiej kwoty może cena wzrosnąć.
- Zadatek/zaliczka- często mylone są te dwie kwestie. W momencie kiedy dochodzi do realizacji usługi, nie ma różnicy czy była to zaliczka czy zadatek. Różnica pojawia się w momencie niewykonania usługi. Zaliczka w momencie gdy nie dochodzi do wykonania przedmiotu transakcji jest zwracana bez względu na to kto się z umowy wycofał. W przypadku zadatku sytuacja wygląda trochę inaczej. Gdy para młoda wypowiada umowę Zleceniobiorcy zadatek jej przepada, ale w sytuacji gdy Zleceniobiorca wypowiada umowę zwraca Zleceniodawcy dwukrotność zadatku. To w mojej ocenie jest bezpieczniejsze rozwiązanie zarówno dla pary młodej jak i firm.
- Sposób rozliczenia umowy wraz z kwotami i terminami płatności.
- Ewentualne dodatkowe opłaty jak np. w przypadku sali weselnej „za wniesienie własnego alkoholu”
Nie jestem zwolenniczką długich umów i sama takich nie stosuję. Pamiętajcie, że jeżeli są w umowie zapisy, które budzą Wasze wątpliwości warto je skonsultować z prawnikiem.