Temat Tygodnia: Jak zorganizować poprawiny?

Przez Aleksandra Kwiecień

Poprawiny to staropolska tradycja, która w dalszym ciągu cieszy się dużym powodzeniem. Z wczorajszej ankiety opublikowanej za pośrednictwem Instagrama aż 56% przyszłych panien młodych zdeklarowało, że będzie organizować poprawiny. Dodam, że w ankiecie wzięło udział blisko 600 osób. Dlaczego piszę „aż” 56%? Przyznam, że wyniki ankiety mnie zdziwiły, gdyż z mojego doświadczenia wynika, że na organizację poprawin decyduje się mniej par. Z moich szacunków wynika, że jest to około 20% par. Zastanawiałam się więc skąd tak duże rozbieżności. Jedyna sensowna odpowiedź, która przyszła mi do głowy wynika z dnia organizacji wesela. W swojej sali Pod Kasztanami organizujemy wesela w piątki i soboty. Zdarzają się również w pozostałe dnie tygodnia jak środy, czwartki, niedziele. Natomiast piątki i soboty to standard. Pary, które organizują wesele w piątki z automatu nie mają możliwości zorganizowania poprawin w sobotę, bo wówczas mamy zaplanowane inne przyjęcie weselne. Dlatego choćby z tego powodu już 50% organizowanych przeze mnie wesel nie ma poprawin.  Wesela organizowane nawet w soboty w miesiącu maju także zazwyczaj nie mają możliwości organizacji poprawin, bo wówczas mamy zarezerowane komunie (komunie czasem rodzice rezerwują z dwu- lub trzyletnim wyprzedzeniem). Pozostają więc kolejne miesiące. W tych pozostałych miesiącach część par się decyduje na organizację poprawin, część nie. Jednak to już z automatu jest mniej niż 50%. Więc jeżeli z tych mniej niż 50% par zdecyduje się połowa to daje nam to wynik około 20% 🙂 

Jak zorganizować poprawiny? Poniżej przedstawiam 7 zasad, którymi warto się kierować przy organizacji poprawin

7 zasad, którymi warto się kierować przy organizacji poprawin

1. INFORMACJA

Jeżeli planujecie zorganizować poprawiny koniecznie poinformujcie o nich gości już w zaproszeniu weselnym! Niestety nieraz spotkałam się z sytuacją, w której para młoda uznała, że poprawiny to standard i nie wspomniała o tym w zaproszeniach. Goście dowiedzieli się o nich w momencie opuszczania przyjęcia weselnego. Oczywiście duża część gości nie pojawiła się wówczas na przyjęciu z okazji poprawin, choćby nawet z tak prozaicznego powodu, że byli przyjezdni i nie mieli się w co ubrać. 

2.ŚNIADANIE

Jeżeli planujecie poprawiny i organizujcie gościom nocleg, warto zadbać o śniadanie dla gości. 

3. GODZINA ROZPOCZĘCIA

Godzinę rozpoczęcia poprawin dopasujcie do godziny wymeldowania gości z hotelu. Zazwyczaj nocleg jest do godziny 12.00, więc godzina 13.00 będzie optymalna by rozpocząć przyjęcie z okazji poprawin.

4. GODZINA ZAKOŃCZENIA 

Ustalcie ramy czasowe poprawin. To istotne czy goście mają zaplanować tego dnia czas na wspólny obiad, który trwa około 3 godziny czy „afterparty” z muzyką do północy

5. UBIÓR

Mimo, że poprawiny zazwyczaj mają luźniejszy charakter pamiętajcie, że w dalszym ciągu to Wy jesteście gospodarzami przyjęcia i to na Was skupiać się będzie uwaga również tego dnia. W związku z tym, zaplanowanie odpowiednich stylizacji to konieczność.

6. MENU 

Kiedyś na poprawinach wystawiało się wszystko to, co zostało z dnia wesela. Aktualnie odchodzi się od tego typu tradycji (choć wiem, że istnieją miejsca, w których dalej w taki sposób to funkcjonuje) i na poprawinach ustala się osobne menu (tego dnia również pamiętajcie o ewentualnych preferencjach żywieniowych gości)

7. CHARAKTER POPRAWIN

Ustalcie wcześniej jak chcielibyście aby ten dzień wyglądał. Czy ma to być „totalny luz” i poza godziną rozpoczęcia i zakończenia przyjęcie będzie się toczyć własnym torem czy preferujecie zorganizować gry dla gości, pokaz Waszych zdjęć  czy filmów z podróży. Każda z tych opcji jest dobra 🙂 

Dlaczego blisko połowa par nie organizuje poprawin? 

Zazwyczaj wynika to z trzech kwestii

  1. Ograniczenia terminowe sali
  2. Dodatkowy budżet
  3. Para młoda nie chce organizować wesela. 

Punkt pierwszy opisałam na początku artykułu, dlatego nie będę powtarzać wymienionych wcześniej argumentów. Chciałabym zwrócić Wam uwagę na punkt drugi- często niemały dodatkowy budżet. Ten punkt ma z pewności duże znaczenie przy planowaniu wesela jak i dnia poprawin. Organizacja poprawin jest więc często kwestią priorytetów weselnych. Są pary, dla których to absolutny standard i nie wyobrażają sobie wesela bez poprawin. Są pary, które wolą przeznaczyć ten budżet na przepiękne dekoracje kwiatowe, podróż poślubną lub w ogóle nie myślą nawet o budżecie na poprawiny bo z góry, jak w punkcie trzeciem, nie chcą ich organizować.

(Do artykułu o planowaniu budżetu zapraszam Was TUTAJ

Jeżeli macie jakieś pytania odnośnie organizacji poprawin w relacji jak zawsze będzie okienko z taką możliwością 🙂 

You may also like