Często dostaję od Was zapytania o budżet weselny.
Jak go skalkulować?
Ile potrzeba na stuosobowe wesele?
Czy 50.000 zł wystarczy?
Nie ma tu jednej odpowiedzi, bo budżet weselny zależy od Was, od Waszych marzeń, oczekiwań, od Waszych priorytetów weselnych. Dlatego najpierw określcie budżet w jakim chcecie się zmieścić a następnie pozostałe kwestie w tym ilość osób i Wasze weselne priorytety. Oczywiście warto mieć świadomość, że nie zrobi się wesela na 100 osób w stylu glamour z orkiestrą za 30 tysięcy, ale jeżeli macie 30 tysięcy i chcecie zorganizować przyjęcie weselne na 100 osób to na pewno się da (ja znam takie przykłady).
O budżecie więcej pisałam TUTAJ o oszczędnościach TUTAJ. Dziś chciałabym Wam pokazać na konkretnym przykładzie na co warto zwrócić uwagę gdy budżet macie ograniczony (nieważne czy do 30, 50 czy 80 tysięcy).
Przygotowałam Wam dwie tabele, które pokazują prawie to samo wesele a jednak z totalnie różnym budżetem. Na przykładzie tego zestawienie możecie porównać własne koszty a także udział poszczególnych kosztów w budżecie całego wesela.
Kwestia budżetu ma zastosowanie w każdej dziedzinie życia. Wybierając się na wakacje również wybieracie opcje w ramach konkretnego budżetu i priorytetów: czy zależy Wam na luksusie czy lokalizacji hotelu czy konkretnej destynacji. Wybieracie więc między hotelami 5* przy plaży, które są najdroższe a 3* przy plaży lub 5* ale w odległości 3 km do plaży- oczywiście opcji wyboru jest znacznie więcej podobnie jak opcji wyboru przy organizacji wesela. Pewne jest to, że budżet weselny musicie bardzo podobnie oszacować i zdecydować co jest dla Was najważniejsze. Jeżeli zależy Wam na jakiejś konkretnej sali, która jest znacznie droższa od pozostałych, to wybierzcie ją ale zorganizujecie wesele w czwartek jestem pewna, że otrzymacie stosowne rabaty. Jeżeli natomiast organizacja wesela w czwartek Wam nie odpowiada, wybierzcie jakąś sobotę poza sezonem np. listopad. Jeżeli wesele w listopadzie też nie spełnia Waszych oczekiwań zrezygnujecie z zespołu na rzecz DJa, zrezygnujcie z dodatkowych atrakcji i poszukajcie tańszych stylizacji (lub wypożyczcie je). Organizacja wesela to projekt i zawsze tak należy do niego podejść. Wybierając jedną rzecz, rezygnujecie z innej, ważne, żeby były to Wasze świadome wybory.
Przy stuosobowym weselu duży koszt stanowi sala. Dlatego sala w mojej ocenie to podstawa i od znalezienia odpowiedniego miejsca należy rozpocząć organizację wesela.
Tabele, które przygotowałam to średnie ceny we Wrocławiu. W drugiej opcji budżet jest bardziej ograniczony w związku z tym konieczne było zrezygnowanie z niektórych opcji i ograniczenie innych. W drugiej tabeli wybrane więc zostało tańsze menu, DJ zastąpił zespół, wybraliśmy tańszego fotografa lub mniejszy pakiet u droższego. Zrezygnowaliśmy także z kamerzysty. Zdecydowaliśmy, że kwiaty, które zapewnia sala, będą dla nas wystarczające, więc u florystki zamówiliśmy tylko bukiet ślubny, butonierkę i kwiaty dla rodziców. Wybraliśmy tańsze zaproszenia. Zrezygnowaliśmy z kolorowych alkoholi i zdecydowaliśmy się tylko na wódkę. Zrezygnowaliśmy ze słodkiego stołu i zamówiliśmy tylko ciasta, wybraliśmy tańsze obrączki i stylizacje ślubne. Zrezygnowaliśmy z wypożyczenia auta, para przyjedzie swoim lub pożyczy od rodziców/świadków. Wybraliśmy też tańsze noclegi dla gości. Z atrakcji będzie instax z księgą gości i zimne ognie. Zrezygnowaliśmy więc z barmana i strefy chillout.
To są przykładowe opcje Wy możecie oczywiście mieć inne.
Zwróćcie uwagę, że budżet 100.000 złotych nie jest tutaj budżetem wygórowanym, zawsze można wydać więcej 😉
Czy budżet 55.000 można zmniejszyć?
Jasne, że tak!
Porównajcie obie tabelki z cenami jakie są w Waszych okolicach. Negocjujcie! Ustalcie Wasze priorytety, ustalcie kwestie na których możecie oszczędzić i kwestie, na których oszczędzać w ogóle nie chcecie.
Przy organizacji wesela niezwykle trafne jest stwierdzenie „Sky is the limit” dlatego zanim osiągniecie poziom SKY skalkulujcie Wasze koszty, tak aby to „SKY” było w razie czego przemyślaną opcją.