Poprawiny to staropolska tradycja, która w dalszym ciągu cieszy się dużym powodzeniem. Z wczorajszej ankiety opublikowanej za pośrednictwem Instagrama aż 56% przyszłych panien młodych zdeklarowało, że będzie organizować poprawiny. Dodam, że w ankiecie wzięło udział blisko 600 osób. Dlaczego piszę „aż” 56%? Przyznam, że wyniki ankiety mnie zdziwiły, gdyż z mojego doświadczenia wynika, że na organizację poprawin decyduje się mniej par. Z moich szacunków wynika, że jest to około 20% par. Zastanawiałam się więc skąd tak duże rozbieżności. Jedyna sensowna odpowiedź, która przyszła mi do głowy wynika z dnia organizacji wesela. W swojej sali Pod Kasztanami organizujemy wesela w piątki i soboty. Zdarzają się również w pozostałe dnie tygodnia jak środy, czwartki, niedziele. Natomiast piątki i soboty to standard. Pary, które organizują wesele w piątki z automatu nie mają możliwości zorganizowania poprawin w sobotę, bo wówczas mamy zaplanowane inne przyjęcie weselne. Dlatego choćby z tego powodu już 50% organizowanych przeze mnie wesel nie ma poprawin. Wesela organizowane nawet w soboty w miesiącu maju także zazwyczaj nie mają możliwości organizacji poprawin, bo wówczas mamy zarezerowane komunie (komunie czasem rodzice rezerwują z dwu- lub trzyletnim wyprzedzeniem). Pozostają więc kolejne miesiące. W tych pozostałych miesiącach część par się decyduje na organizację poprawin, część nie. Jednak to już z automatu jest mniej niż 50%. Więc jeżeli z tych mniej niż 50% par zdecyduje się połowa to daje nam to wynik około 20% 🙂
Jak zorganizować poprawiny? Poniżej przedstawiam 7 zasad, którymi warto się kierować przy organizacji poprawin
7 zasad, którymi warto się kierować przy organizacji poprawin
1. INFORMACJA
Jeżeli planujecie zorganizować poprawiny koniecznie poinformujcie o nich gości już w zaproszeniu weselnym! Niestety nieraz spotkałam się z sytuacją, w której para młoda uznała, że poprawiny to standard i nie wspomniała o tym w zaproszeniach. Goście dowiedzieli się o nich w momencie opuszczania przyjęcia weselnego. Oczywiście duża część gości nie pojawiła się wówczas na przyjęciu z okazji poprawin, choćby nawet z tak prozaicznego powodu, że byli przyjezdni i nie mieli się w co ubrać.
2.ŚNIADANIE
Jeżeli planujecie poprawiny i organizujcie gościom nocleg, warto zadbać o śniadanie dla gości.
3. GODZINA ROZPOCZĘCIA
Godzinę rozpoczęcia poprawin dopasujcie do godziny wymeldowania gości z hotelu. Zazwyczaj nocleg jest do godziny 12.00, więc godzina 13.00 będzie optymalna by rozpocząć przyjęcie z okazji poprawin.
4. GODZINA ZAKOŃCZENIA
Ustalcie ramy czasowe poprawin. To istotne czy goście mają zaplanować tego dnia czas na wspólny obiad, który trwa około 3 godziny czy „afterparty” z muzyką do północy
5. UBIÓR
Mimo, że poprawiny zazwyczaj mają luźniejszy charakter pamiętajcie, że w dalszym ciągu to Wy jesteście gospodarzami przyjęcia i to na Was skupiać się będzie uwaga również tego dnia. W związku z tym, zaplanowanie odpowiednich stylizacji to konieczność.
6. MENU
Kiedyś na poprawinach wystawiało się wszystko to, co zostało z dnia wesela. Aktualnie odchodzi się od tego typu tradycji (choć wiem, że istnieją miejsca, w których dalej w taki sposób to funkcjonuje) i na poprawinach ustala się osobne menu (tego dnia również pamiętajcie o ewentualnych preferencjach żywieniowych gości)
7. CHARAKTER POPRAWIN
Ustalcie wcześniej jak chcielibyście aby ten dzień wyglądał. Czy ma to być „totalny luz” i poza godziną rozpoczęcia i zakończenia przyjęcie będzie się toczyć własnym torem czy preferujecie zorganizować gry dla gości, pokaz Waszych zdjęć czy filmów z podróży. Każda z tych opcji jest dobra 🙂
Dlaczego blisko połowa par nie organizuje poprawin?
Zazwyczaj wynika to z trzech kwestii
- Ograniczenia terminowe sali
- Dodatkowy budżet
- Para młoda nie chce organizować wesela.
Punkt pierwszy opisałam na początku artykułu, dlatego nie będę powtarzać wymienionych wcześniej argumentów. Chciałabym zwrócić Wam uwagę na punkt drugi- często niemały dodatkowy budżet. Ten punkt ma z pewności duże znaczenie przy planowaniu wesela jak i dnia poprawin. Organizacja poprawin jest więc często kwestią priorytetów weselnych. Są pary, dla których to absolutny standard i nie wyobrażają sobie wesela bez poprawin. Są pary, które wolą przeznaczyć ten budżet na przepiękne dekoracje kwiatowe, podróż poślubną lub w ogóle nie myślą nawet o budżecie na poprawiny bo z góry, jak w punkcie trzeciem, nie chcą ich organizować.
(Do artykułu o planowaniu budżetu zapraszam Was TUTAJ)
Jeżeli macie jakieś pytania odnośnie organizacji poprawin w relacji jak zawsze będzie okienko z taką możliwością 🙂